Jet Lag – jak sobie z nim poradzić?

0
38
5/5 - (1 vote)

Podróże do odległych zakątków świata wiążą się ze zmianą strefy czasowej. Reakcję organizmu, wynikającą z nagłej zmiany strefy czasowej, nazywa się Jet Lagiem. W takiej sytuacji występują przede wszystkim zaburzenia snu, problemy z koncentracją, złe samopoczucie i dyskomfort. Jak więc cieszyć się podróżą, gdy dopadają nas takie dolegliwości? Są na to pewne sposoby, o których opowiemy w naszym artykule.

Co to jest Jet Lag?

Na początek warto wyjaśnić, czym dokładnie jest zjawisko Jet Lagu. Fachowa nazwa to: Zespół Nagłej Zmiany Strefy Czasowej (ang. Jet Lag Syndrome). Przekraczanie stref czasowych wpływa na nasz organizm, ponieważ zaburza naturalny rytm dobowy. Cykle snu i czuwania, które są ściśle powiązane ze strefą czasową, w jakiej żyjemy, mają z kolei wpływ niemal na wszystkie procesy fizjologiczne i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Kiedy zmieniamy strefę czasową, wszystko to ulega dezorganizacji. Nasz organizm odczuwa potrzebę snu i odpoczynku, podczas gdy warunki są ku temu niesprzyjające (ponieważ w innej strefie czasowej jest na przykład środek dnia). Zegar biologiczny nie jest w stanie szybko odpowiedzieć na tak istotne zmiany. W związku z tym pojawia się szereg nieprzyjemnych dolegliwości, które mogą skutecznie odebrać radość z podróżowania. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: https://ontrip.pl/co-to-jest-jet-lag-objawy-i-skuteczne-leczenie/.

Jakie są objawy Jet Lagu?

Jet Lag przytrafia się najczęściej wtedy, kiedy w krótkim czasie przekracza się kilka stref czasowych (np. podczas długodystansowych lotów międzykontynentalnych). Do głównych objawów Jet Lagu należą:

  • Zaburzenia snu (pojawiają się poważne trudności z zaśnięciem i obudzeniem się w nowych porach).
  • Osłabienie i brak energii.
  • Problemy z koncentracją i skupieniem.
  • Kłopoty z pamięcią.
  • Spadek nastroju.
  • Dolegliwości ze strony układu pokarmowego (biegunka, niestrawność, brak apetytu).
  • Ogólny dyskomfort psychiczny.
  • Brak poczucia radości i ekscytacji w związku z podróżą.

Ile trwa Jet Lag?

Wiele zależy od organizmu, ponieważ każdy człowiek to odrębna jednostka. Jeden będzie potrzebował zaledwie kilku dni na dostosowanie się do nowego rytmu dobowego, natomiast u innego człowieka może to trwać nawet do dwóch tygodni.

Im większa różnica czasu, tym dłużej będzie trwał Jet Lag. Kolejne czynniki, które mogą wpłynąć na długość trwania tego zjawiska, to: wiek, ogólna kondycja i stan zdrowia, a także… kierunek lotu. Tak, badania pokazują, że znaczenie ma nawet fakt, czy lecisz w kierunku zachodnim, czy wschodnim. Przy czym kierunek zachodni powoduje lżejsze dolegliwości i krótszy Jet Lag.

Jak złagodzić Jet Lag?

Przede wszystkim warto zacząć się przygotowywać do zmiany strefy czasowej już na kilka dni przed wylotem. To naprawdę złagodzi późniejszą reakcję organizmu na faktyczną zmianę. Postaraj się kłaść spać według strefy czasowej kraju, do którego lecisz. Możesz także stopniowo przesuwać porę snu – każdego dnia o godzinę (wcześniej lub później, w zależności od danej strefy).

W czasie lotu nie spożywaj alkoholu, unikaj też kawy. Najlepiej pić wodę, gdyż nawodniony organizm znacznie lepiej radzi sobie z objawami Jet Lagu. Po wylądowaniu w nowej strefie czasowej staraj się spędzać jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu, naturalne światło słoneczne pomaga wyregulować zegar biologiczny.

Jeśli bardzo obawiasz się dokuczliwych objawów, to możesz sięgnąć po środki farmakologiczne. Melatonina pozwala zasnąć i wspomaga prawidłowy sen. Warto jednak skonsultować stosowanie takich środków z lekarzem. Przed wylotem możesz się wybrać na podstawowe badania i przy okazji zasięgnąć porady lekarza na temat łagodzenia skutków Jet Lagu.